Marketing

Társadalmi marketing

A marketing gondolkodás és gyakorlat a fejlődési folyamatában két irányt követett párhuzamosan. Az egyik irány a tartalmi mélyülés volt, a másik pedig az új területekre történő kiszélesedés. A világ egyre inkább kezdett a felé elmenni, hogy az emberek jóllétét tartsa szem előtt. Ehhez azonban az új gondolatokat, az új értékeket kommunikálni kellett, sőt már-már eladni egy új értékrendet. A társadalmi marketing fogalma egyre elfogadottabbá vált, még akkor is, ha tartalmát tekintve kisebb eltérések adódtak.

Az elmúlt évtizedek fejlődése révén a marketing tevékenység egyre komplexebbé vált, egyre több külső, belső tényező együttes kezelését kell megoldania. Nem véletlen, hogy a legnehezebb feladat éppen e kölcsönhatások, bonyolult összefüggések képezik a marketing nagy kihívását. Kotler-Keller (2006) ún. holisztikus marketing szükségességéről beszél, ahol hasonlóan az integrált perspektívára, annak felismerésére hívja fel a figyelmet, bemutatva, hogy marketingszempontból egyre inkább „minden számít”. A társadalmi marketing kiemelkedően fontos sajátossága, hogy továbbfejleszti a „hagyományos” vállalati marketing gyakorlatát is, hiszen a társadalmi értékek, kérdések, a társadalmi felelősség kezelése nem külső vállalásként, áldozatként jelenik meg egy cégnél, hanem az üzleti érdekek szolgálatának szerves részévé, hatékonyságnövelő gyakorlattá válik, építve az egyébként is szükséges hálózati együttműködés kiszélesítésére, s ez által kifejlettségében jogosan illeszthetjük a marketing „mefferti” fejlődési vonulatába 7. típusként. (Piskóti, 2013)

A szociális jóllét növelése, mint egy társadalmi cél elérése akkor lehet sikeres, ha a problémaorientált szemléletből indulunk ki, és így az állam, a civil szektor és a vállalkozások egyaránt, tudatosan részt vesznek a folyamatban.

A társadalmi marketing is a célcsoportok szükségleteinek, igényeinek, észleléseinek, előítéleteinek, értékeinek és korlátainak a megértésén nyugszik, s mindezek megértését egy hatékony tervbe formálja, annak érdekében, hogy elérje a kívánt magatartási eredményeket. A társadalmi marketing egy olyan folyamat, mely marketing elveket és technikákat alkalmaz annak érdekében, hogy olyan értékeket hozzon létre, kommunikáljon és közvetítsen, melyekkel egy-egy célcsoport magatartását megváltoztathassa, úgy hogy ez a célcsoportnak magának és a társadalomnak is javára, hasznára váljon. (Piskóti, 2013)

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

négy × 1 =